صفحه اشکان عاشوری

طراحی گرافیک، مقالات کسب و کار و دلنوشته ها

گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد

اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

صفحه اشکان عاشوری

طراحی گرافیک، مقالات کسب و کار و دلنوشته ها

صفحه اشکان عاشوری

در مورد طراحی، گرافیست ها، کسب و کارها ، انرژی مثبت و خلاصه هر چیزی که میتونه برای یه طراح مهم باشه مینویسم.
راستی می‌تونم به محض انتشار مطلبی جدید، از طریق ایمیل شما رو خبردار کنم.
کافی است ایمیلی با عنوان «من رو از نوشته‌هات خبر دار کن» یا شبیه اون برام بفرستین. به هر حال خودم قرار هست جوابش رو بدم نه یه برنامه کامپیوتری یا روبوت :) (ashoori.ashkan7[at]gmail.com)

آخرین نظرات
  • ۱۱ ارديبهشت ۹۵، ۱۶:۱۸ - ساتیا سخی پور
    جالب بود
  • ۴ ارديبهشت ۹۵، ۱۵:۱۵ - سیّد محمّد جعاوله
    عالی بود

چقدر با وبلاگ‌های شناخته شده فارسی در حوزه‌های مختلف مثل فناوری آشنا هستید؟ وبلاگ‌هایی مانند زومیت، دیجیاتو، یک‌پزشک، ‌آی‌تی‌ایران و.. این وبلاگ‌ها همواره مطالب بروز و تاز‌ه‌ای منتشر می‌کنند اما در بازدید از آن‌ها خیلی زود به چند نکته دیگر هم پی می‌برید، اول این که بیش از ۹۰ درصد از محتوای این سایت‌ها ترجمه شده از منابع خارجی است. ترجمه‌ای که تقریبا بدون اجازه هم صورت می‌گیرد! نکته بعدی منبع درآمد این وبلا‌گ‌هاست. اکثرا به تبلیغات بنری وابسته‌اند و علی‌رغم این‌که عنوان می‌کنند تخصصی محتوا منتشر می‌کنند خیلی هم تخصصی نیستند و در هر رشته‌‌های مختلف مطلب درج می‌کنند. فناوری اطلاعات در همه حوزه‌های زندگی و صنعت نفوذ کرده است اما این دلیل نمی‌شود که یک سایت در تولید محتوا به همه این بخش‌ها بپردازد. دقیقا موضوع تحلیل ما این است که چرا وبلاگ نویسی به شیوه متداول رو به پایان است و اگر شما به وبلاگ‌نویسی به عنوان یک کسب‌وکار فکر می‌کنید باید این موارد را مد نظر داشته باشید.

پایان وبلاگ‌های قرضی

منظور ما از وبلاگ‌نویسی قرضی دقیقا اشاره به محتوای وبلاگ‌هایی است که وابسته به ترجمه‌اند. این واقعیت که بسیاری از فناوری‌ها هنوز در کشور تولید نمی‌شود دلیل بر این نیست که محتوای یک وبلاگ ۱۰۰ درصد از منابع خارجی تأمین گردد. جدای از بحث کپی‌رایت و حقوقی، ما می‌توانیم در مورد آخرین دستاورد شرکت اپل یا سامسونگ با رویکرد و نیاز جامعه ایرانی محتوای اختصاصی تولید کنیم. اما همین‌طور که می‌بینید این کار در حال حاضر صورت نمی‌گیرد و دلیل این امر هم وجود محتوای تقریبا رایگانی است که این وبلاگ‌ها در حال استفاده از آن هستد. در ادامه دلایل زیادی را ذکر خواهیم کرد تا بدانید ماهیت این کسب‌وکارهای قرضی رو به پایان است و دیر یا زود دستخوش تغییراتی جدی خواهند شد.

دست نگه دارید

اگر به معنانی واقعی تصمیم دارید در هر حوزه‌ای یا موضوعی وبلاگ‌نویسی کنید به این موارد مهم توجه کنید. بسیاری از برندهای معتبر اینترنت فارسی به خوبی اهمیت تولید محتوا را در جذب کاربر درک کرده‌اند، این اهمیت وقتی در مقایسه با سایر روش‌های بازاریابی مثل تبلیغات قرار می‌گیرد به خوبی پایداری و بازدهی خود را نشان می‌دهد. از نمونه‌های بارز آن می‌توان به وبلاگ تخصصی دیجی‌کالا که دیجی‌مگ نام دارد اشاره کرد. سایت‌های ایسام ، ای‌نت‌ورک، پونیشا و جی اس ام هم محتوای بسیار خوبی در وبلاگ‌های خود منتشر می‌کنند. طبیعی است که این سایت‌ها صرفا با ماهیت ترجمه، محتوا تولید نخواهند کرد، آن‌ها ارائه کننده همان فناوری هستند که قرار است مشتری از آن استفاده کند. بنابراین ترجمه تنها منبع مطالب آنها خواهد بود نه کل محتوا و طبیعی است که یک علاقه‌مند به فناوری دیجیتال یا سینما بزودی ترجیح خواهد داد که مقالات را در سایتی بخواند که تخصص این کار را دارد یا فروشنده همان خدمات است.

وبلاگ‌ها نسل جدید مجلات تخصصی

سایت‌های دیجی‌کالا، ایسام، پونیشا، جی‌اس‌ام، شبکه‌تبلیغات و.. هرکدام در حوزه خاص خودشان کسب‌وکارهای اینترنتی موفقی هستند که از یکی دو سال گذشته توجه ویژه‌ای به وبلاگ‌نویسی اختصاصی نشان داده‌اند. فراموش نکنید به همین اندازه که سایت‌های تخصصی به تولید محتوا در وبلاگ خود اهمیت می‌دهند، از اهمیت وبلاگ‌های وابسته به ترجمه و مجلات عمومی کاسته خواهد شد. دیجی‌کالا و سایر کسب‌وکارهای بزرگ باعث شدند به شکل جدی نگرش عموم افراد به کسب‌وکار دراینترنت تغییر کند، آن هم تغییری سریع. همین اتفاق نیز در تولید محتوا و وبلاگ‌نویسی در حال رخ دادن است. چالش از دست دادن مخاطب در آینده، اولین و مهمترین اتفاقی است که مجلات عمومی و سایت‌های ترجمه‌ای با آن مواجه خواهند شد و از دست دادن مخاطب یعنی از دست دادن منبع درآمد.

درآمد یک نویسنده در وب از کجا و چطور؟

گفتیم که اکثر سایت‌های محتوا محور یا همان وبلاگ‌ها وابستگی شدیدی به درآمد از طریق تبلیغات دارند، فرایندی که گاها برای کاربران آزار دهنده هم هست. اما وبلاگ‌های وابسته به کسب‌وکارها این محدودیت را ندارند و اکثرا هیچ نوع تبلیغ تجاری نمایش نمی‌دهند. علاوه بر این چالش بزرگ نیروی انسانی و تأمین کننده محتوا را ندارند. یک سایت بزرگ کافیست تغییری در روند هزینه‌های تبلیغات خود ایجاد کند تا با همان مبلغ چند ژورنالیست حرفه‌ای را تمام وقت استخدام کند، اما معادل این کار برای وبلاگ‌‌های وابسته به ترجمه امکان‌پذیر نیست. چالش بعدی این وبلاگ‌ها تأمین هزینه و نیروی انسانی خواهد بود.

تغییر ذائقه مخاطبان

یک زمانی وبلاگ معروف یک‌پزشک در ترجمه مطالب فناوری و پزشکی یکی از بهترین‌های زمان خودش بود. یک‌پزشک را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین وبلاگ‌های موفق فارسی نام برد اما واقعیت‌های امروز وب، تغییرات زیادی کرده است. امروز رقبای زیاد در هر حوزه وجود دارد، و محتوایی که پایه و اساس آن از ترجمه باشد به سادگی قابل کپی و شبیه‌سازی است، به همین دلیل است که هر روز به تعداد رقبای سایت‌های ترجمه‌ای اضافه می‌شود. از طرف دیگر مخاطبان امروز، کاربران نوجوان ده سال قبل با اینترنت دیال‌آپ نیستند. ده‌ها رسانه تخصصی در حوزه‌های مختلف سعی در جذب کاربر دارند و در میان این همه هیاهو، مخاطبان ثابت و وفادار به دنبال منابع تخصصی و حرفه‌ای هستند. امروز کاربران ترجیح می‌دهند در یک سایت تخصصی سینما، در مورد سینما بخوانند و همین‌طور محتوای پزشکی، فناوری یا فوتبال را درسایت‌های تخصصی خودشان دنبال کنند.

بهترین راه حل چیست؟

با همه این تفاسیر آیا برای کسی که بخواهد مستقل وبلاگ‌نویسی کند آینده‌‌ای هست؟ البته که هست. برای مثال سایت خوب متمم را ببینید. این سایت به عنوان یکی از بهترین منابع تخصصی تولید محتوا فعالیت می‌کند.بسیاری از کاربران، متمم را به عنوان یک منبع خوب و مورد اعتماد ارزیابی می‌کنند به شکلی که حاضرند برای محتوای آن هزینه هم پرداخت کنند، دلیل این‌همه محبوبیت نکاتی است که به‌صورت مختصر به آن می‌پردازیم: اول: تخصصی بودن. اگر قرار باشد در مورد همه چیز بنویسید در مورد هیچ چیزی نخواهید توانست عمیق بنوسید. تخصصی بودن یک وبلاگ یا سایت باعث عمق بخشیدن به محتوای آن خواهد شد. دوم: عدم وابستگی کلی به ترجمه. این سایت نیز مطالب ترجمه‌ای زیادی دارد اما وابسته به آن نیست، بلکه به عنوان یک پشتوانه علمی و محتوایی از آن بهره می‌برد. سوم: مشارکت و حمایت کاربران. کافیست به نظرات و کامنت‌های کاربران متمم دقت کنید، به اندازه محتوای سایت ارزشمند و مفید هستند. به وبلاگ های دیگر هم سر بزنید و کامنت‌ها را بخوانید بعد با هم مقایسه کنید. چهارم قدرت قلم.درک درست نویسندگان این سایت‌ خوب از مخاطبان خودشان قابل تأمل است. این تعامل باعث شده است که مخاطبین نقش بسزایی در غنی شدن مطالب سایت ایفا کنند.

..

اگر این مطلب برای شما جالب و مفید است آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

منبع: نت استارت

نظرات (۲)

اشتراک گذاری مفیدی بود، تشکر :)
دیجی کالا مگ امیدوارم موفق تر بشه و مطالب تخصصی و بدور از جهت گیری خاص یا سفارشی نویسی منتشر کنه.
پاسخ:
سپاس.
بنده هم امیدوارم چنین شود و صفحات تخصصی بهتری را شاهد باشیم و البته ایرانی.
  • سعید زرین فام
  • تحلیل جالبی بود. تشکر.
    پاسخ:
    خواهش میکنم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">